Hans Jonsson

hansJonsson2016_RubrikX4

  • LimouBadring-kopia_700 LimouBadring-kopia_700
  • Hans-5_700 Hans-5_700
  • MoaDodge_700 MoaDodge_700
  • josefineHavetLiten_700 josefineHavetLiten_700
     

Det går en retrovåg över världen i en tid av digitala bildflöden! 
Black Door Gallery fångar upp intresset genom att visa örebrobaserade fotografen Hans Jonssons Wet plate-fotografi. Vernissage nu på lördag den 13 februari.

Ethan Hawke gör det, Nick Nolte, Kristen Wiig, Kevin Bacon, Spike Lee gör det också… USA:s filmstjärnor låter den amerikanska fotografen Victoria Will porträttera dem i inkännande bilder tagna med en teknik som togs fram på 1850-talet: Wet Plate eller Våt kollodium-metoden.
Victoria Will är inte ensam om denna återgång till ett medium som ger mer än bara en fotografisk närvaro ordnad genom ett digitalt filter. Sally Mann var exempelvis tidigt ute.

Örebrobaserade fotografen Hans Jonsson började för några år sedan att just pröva sig fram med Våt-plåts-metoden. Han skaffade en gammal ateljékamera man annars bara ser i gamla filmer där ”kanonfotografer” under sitt svarta skynke förevigar en värld från en annan tid.

Som yrkesfotograf med många år i dagspress med världen som arbetsplats, har en återgång till äldre analog teknik blivit ett sätt att ta ett steg tillbaka från den närmast våldsamma förändring branschen genomgått de senaste decennierna.
- Jag har bytt det snabba mot det långsamma, säger han själv. Saknaden efter det riktiga hantverket, det som numera komprimerats i den digitala teknikens svarta box av färdiga processer, fick honom att pröva våt plåt.

Tekniken har en egen puls och rytm, ja den engagerar både fotograf och motiv. Det krävs närvaro av samtliga inblandade. Den kemiska processen är inte exakt utan bjuder på överraskningar som ger bildens mediala kraft en extra dimension. Autenticiteten är påtaglig och det fysiska, i ett medium som annars vunnit beundran genom sin genomskinlighet, är märkbart och kraftfullt. Det är ett faktum som även en känd fotograf som Sally Mann utnyttjar och utnyttjat länge med framgång.

För oss på Black Door känns det viktigt att ge perspektiv på det fotografiska mediet som är i så snabb förändring. Också med denna typ av ”teknoarkeologi”, inte minst för yngre generationer som så att säga fötts in i den nuvarande digitala hanteringen.

Man kunde förövrigt se Hans Jonsson skymta förbi med sin klassiska ateljékamera i ett avsnitt av ”Allt för Sverige” i SVT1 i höstas.

Mer om Hans Jonsson

Vernissage 13 februari, klockan 11-15. Utställningen pågår till och med 27/2.

Varmt välkomna!

Gänget på Black Door